Dit heeft tot twee grote verbeteringen geleid:
- Door de samenwerkingsovereenkomsten die gesloten zijn zullen alle meldingen die voorheen bij verschillende instanties en organisaties gedaan konden worden, nu allemaal bij ons binnenkomen. Hierdoor hebben we een veel beter beeld van de problematiek en biedt het ons een substantieel grotere kans een collega met Problematisch Middelen Gebruik de hulp te kunnen bieden die hij of zij nodig heeft. Bovendien kan dit vaak in een eerder stadium dan voorheen.
- Door de brede steun kunnen we nu veel beter fondsen aantrekken. Dit geld gebruiken we voor het inhuren van professionele hulp wat de effectiviteit van de hulpverlening voor collega’s met PMG aanzienlijk heeft verbeterd.
De doelstelling bij het opzetten van de Stichting was en is: ‘het creëren van een proces tot herstel dat onafhankelijk, transparant, zorgvuldig en effectief is en kan rekenen op ondersteuning van alle belanghebbende partijen. Belangrijk uitgangspunt is om vliegend of verkeersleidend personeel dat in de problemen is geraakt in zijn/haar functie te behouden of daarin zo snel en volledig mogelijk te laten terugkeren.’
Als basis van de ASG en onze werkwijze hebben we uitgebreid geput uit het Amerikaanse HIMS-model, het Human Intervention Motivation Study. HIMS coördineert al jaren zeer succesvol de behandeling van Amerikaanse verkeersvliegers met PMG. Zij zijn een onafhankelijke entiteit en ze ondersteunen collega’s tijdens de behandeling, revalidatie en nazorg. Voor meer informatie kunt u kijken op http://www.himsprogram.com
De Wet Luchtvaart (www.wetten.nl) omvat twee bepalende artikelen die de nodige ondersteuning bieden aan de ASG om het werk uit te kunnen voeren en de wettelijke basis vormen waarop een deel van het ASG proces is gestoeld. Tevens bieden ze een goed beeld welke verantwoordelijkheid elk individu heeft om, zeker ook in relatie tot PMG, zelf niet te gaan werken als aan de eigen gezondheid wordt getwijfeld, of een ander te beletten datzelfde te doen, terwijl er gerede twijfel bestaat over de fysieke en mentale gesteldheid van die persoon. Dit alles uiteraard met het oog op en bevorderen van de algemene vliegveiligheid.
Relevante artikelen: